مزایا-و-معایب-خرید-سرور-مجازی-ایران-برای-فروشگاه‌های-اینترنتی-ایرانی
مزایا و معایب خرید سرور مجازی ایران برای فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی

سرور مجازی ایران که از آن با نماد VPS ایران بعنوان مخفف Virtual Private Server یاد می‌شود،  بخشی از یک ماشین مجازی در دیتاسنترهای ایران است که توسط سرویس‌‌دهنده‌های میزبانی اینترنت ارائه می‌گردد. به‌ هر VPS یک سیستم‌عامل مستقل تعلق می‌گید تا کلاینت‌ها بتوانند هر نرم‌افزاری را که می‌خواهند روی آن سرور نصب کنند. از بسیاری جهات می‌توان یک سرور مجازی را عملاً معادل یک سرور فیزیکی و اختصاصی در نظر گرفت، با این تفاوت که نصب و پیکربندی این نوع سرورها بسیار آسان‌تر است.

در ادامه توضیحی درارتباط با سرورهای مجازی ایران می‌دهیم و سپس به بررسی مزایا و معایب آنها می‌پردازیم:

سرور مجازی ایران

سرور مجازی بخشی از یک سرور فیزیکی می‌باشد که توسط نرم‌افزار Hypervisor از سایر سرورهای مجازی جدا می‌شود و مانند سروری مستقل عمل ‌می‌کند. این بدان معناسب که در یک سرور فیزیکی چندین سرور مجازی می‌توانن با منابع اختصاصی خود در کنار یکدیگر کار کنند این جداسازی بقدر قدرتمند است که عملکرد و امنیت هیچکدام از منابع و سرورها بر دیگری اثر نمی‌گذارد. VPS‌ ایران به معنای استقرار این سرورها در موضعیت جغرافیایی ایران می‌باشد. بنابراین همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، در دیتاسنترهای شناخته شده ایران قرار گرفته‌اند و مانیتور می‌شوند.

ارتباط بین سرور مجازی ایران و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی

برای راه اندازی و یا اداره هرگونه فروشگاه اینترنتی نیاز به تهیه سرویس ممیزبانی مناسب با ترافیک و محتوای وب‌سایت می‌باشد. اغلب وبمسترها در ابتدای کار یا  مدتی بعد از تاسیس وب‌سایت، اقدام به تهیه سرور مجازی می‌کنند. سرورهای مجازی به دلیل امکان قابلیت ارتقا منابع و امنیت بالا برای فروشگاه‌های اینترنتی پربازدید گزینه مناسبی می‌باشند. سرورهای مجازی ایران بدلیل نزدیکی به کاربران ایرانی، برای وب‌سایت‌هایی که مشتریان داخلی دارند گزینه مناسبی می‌باشند.

برای کمک به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در این زمینه، در زیر ویژگی‌های سرورهای مجازی ایران آورده شده است.

ارتباط بین سرور مجازی ایران و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی
ارتباط بین سرور مجازی ایران و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی

مزایای سرور مجازی ایران برای فروشگاه‌های اینترنتی

  • قابلیت اطمینان

هاست اشتراکی مانند یک دومینو است. عملکرد یک حساب روی حساب‌های دیگر تأثیر می گذارد. هنگام استفاده از هاست اشتراکی، سرعت و عملکرد وب‌سایت شما ممکن است تحت تأثیر امانت‌های دیگر روی سرور قرار گیرد.

این مهم است که از خود بپرسید، آیا حاضرید این نوع چالش‌ها را برای وب‌سایت خود بپذیرید؟

در سرور مجازی، برخلاف هاست اشتراکی، ترافیک و سایر فعالیت‌های حساب بر عملکرد شما تأثیر منفی نمی‌گذارد.

وب سرورهای مجازی رمزگذاری شده ثبات و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به میزبانی مشترک ارائه می‌دهند. این سرورها کاملاً از یکدیگر جدا می‌باشند. همچنین تعداد کمی اکانت بر روی هر سرور فیزیکی میزبانی می‌شود که تضمین‌کننده امنیت، سرعت، کیفیت، کارایی بالا و عملکرد بهینه است.

  • مدیریت کامل سرور مجازی ایران

یکی از موارد مهم دسترسی روت/Administrator و استفاده از تنظیمات موردنظر است. با دسترسی Root، شما یا مدیر سرورتان کنترل کاملی بر محیط سرور خواهید داشت تا آن را دقیقاً مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید. اگر به بسته نرم‌افزاری یا پورت خاصی نیاز دارید، می‌توانید به‌راحتی آن را روی سرور نصب و پیکربندی کنید.

در هاست اشتراکی با توجه به محدودیت‌هایی که دارد نمی‌توان از بسیاری از برنامه‌های موردنیاز یک کاربر خاص استفاده کرد. اما با خرید سرور مجازی ایران می‌توان تمامی این محدودیت‌ها را دور زد.

در وب، رمز عبور سرور مجازی به دو صورت سرور مجازی مدیریت‌شده و مدیریت نشده ارائه می‌شود که در حالت مدیریت‌شده، متخصص ادمین وب سرور شما خواهد بود و تمامی تنظیمات دلخواه را بر روی سرور مجازی اعمال می‌کند. این ویژگی از این‌جهت ارزشمند است که نیازی به دانش فنی مدیریت سرور یا استخدام مدیر سرور ندارد.

  • افزایش بهره وری و عملکرد بالا

منابع اختصاصی رم، سی پی یو، دیسک و پهنای باند به شما و بازدیدکنندگان سایت این امکان را می‌دهد که از سرعت‌بالای بارگذاری سایت، صفحه و ویژگی‌های آن لذت ببرید.

  • انعطاف پذیری VPS ایران

در سرور مجازی ایران می‌توانید سیستم‌عامل و نرم‌افزار موردنظر برای نصب روی سرور را انتخاب کنید و همچنین می‌توانید هر منبعی را در هرزمانی ارتقا دهید. سرور مجازی می‌تواند به‌راحتی و به‌سرعت منابع بیشتری را در صورت نیاز به شما اختصاص دهد.

  • برای صرفه جویی در پول

هزینه VPS ایران کمتر از سرور اختصاصی و بیشتر از هاست اشتراکی است؛ اما با توجه به کارکردها و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

  • مانیتورینگ سرور مجازی ایران

یک ارائه‌دهنده خوب VPS ایران؛ شبکه، سخت‌افزار و نرم‌افزاری را که سرویس شما در آن قرار دارد به‌دقت کنترل می‌کند. این امر امنیت فیزیکی سرور را تضمین می‌کند. همچنین از سرویس شما در برابر تهدیدات مجازی مانند هکرها، بدافزارها و حملات DDOS محافظت می‌کند.

  • میزبانی اختصاصی ایمیل

سرور مجازی ایران دارای میزبانی پست الکترونیکی است که به دامنه شما اختصاص داده‌شده است و فقط ایمیل‌های ارسال/دریافت شده در دامنه روی سرور شما را مدیریت می‌کند. پس ایمیل‌ها را می‌توان به تعداد بسیار بیشتر از هاست اشتراکی ارسال/دریافت کرد و هیچ محدودیتی برای‌هاست اشتراکی وجود ندارد. با توجه به میزبانی اختصاصی ایمیل و IP اختصاصی، نامه‌ها ره‌گیری یا اسپم نمی‌شوند و قطعاً در صندوق ورودی هدف دریافت خواهند شد.

  • مدیریت بکاپ‌گیری در سرور مجازی ایران

ازآنجایی‌که هر اتفاقی ممکن است در شبکه میزبانی رخ دهد، توصیه می‌شود از سرویسی استفاده کنید که به شما امکان بکاپگیری بدهد. می‌توانید سرور خود را طوری پیکربندی کنید که به‌طور خودکار و در زمان‌های خاص از داده‌هایتان نسخه بکاپ تهیه کند و آن را در همان سرور یا دیسک بکاپ‌گیری که جداگانه ارائه می‌دهید ذخیره کنید.

مدیریت-بکاپ‌گیری-در-سرور-مجازی-ایران

معایب سرور مجازی نسبت به سایر میزبانی ها برای فروشگاه‌های اینترنتی

در مورد معایب VPS می‌توان گفت که قدرت کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد و برای سایت‌های شخصی یا با ترافیک معمولی مناسب‌تر است. اما اگر یک پورتال بزرگ با ترافیک بالا دارید که بلافاصله هزاران ایمیل دریافت می‌کند، قطعاً باید از یک سرور اختصاصی استفاده کنید.

درحالی‌که VPS دارای مزایای بسیاری است، هنوز هم دارای معایبی نسبت به گزینه‌های دیگر است. چهارنقطه ضعف سرورهای VPS به شرح زیر است:

  1. هزینه بیشتری نسبت به هاست ابری و هاست اشتراکی دارد. اشکالی ندارد که برای خدمات بهتر هزینه بیشتری بپردازید، اما گاهی اوقات این هزینه بدون در نظر گرفتن نیازها، غیرضروری است.
  2. دانش فنی بالاتری برای مدیریت میزبانی نسبت به سرویس‌های اشتراکی موردنیاز است.
  3. اگر سرور به‌درستی پیکربندی نشده باشد، ازنظر امنیتی آسیب‌پذیر خواهد بود.
  4. از معایب دیگر می‌توان به هزینه بالای ارائه پهنای باند در ایران اشاره کرد.سرورهای ایرانی محدودیت‌هایی در ارائه پهنای باند به مشترکین خوددارند و این برای وب مسترهایی با وب‌سایت‌های پربازدید غیرمنطقی و کارآمد است. بنابراین در مواردی شاید نیاز به خرید VPS اروپا باشد.

نتیجه‌گیری

سرور مجازی ایران دارای مزایا و معایبی برای هرکاربری با هر نوع وب‌سایت فروشگاهی می‌باشد.  به‌طور خلاصه، منابع یک سرور فیزیکی، ازجمله رم، پردازنده، فضای دیسک و پهنای باند، با استفاده از برنامه‌های مجازی‌سازی در چندین سرور مجازی توزیع می‌شوند. ازنظر کارایی، این سرورها شباهت زیادی به سرور اختصاصی دارند و نسبت به سرور اختصاصی مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

هر سرور مجازی مستقل از حساب‌های دیگر عمل می‌کند، بنابراین می‌تواند از سیستم‌عامل‌های مختلف با نسخه‌ها، منابع، نرم‌افزار و سخت‌افزار متفاوت استفاده کند. چیزی که این سرویس را محبوب می‌کند این است که ویژگی‌های سرور اختصاصی را ارائه می‌دهد، اما بسیار ارزانتر.

البته لازم به ذکر است که باوجود معایب ذکرشده، مزایای سرور مجازی ایران بسیار بیشتر از معایب آن است. لطفاً توجه داشته باشید که شرکت‌های هاستینگ باید بتوانند به‌درستی VPS را مدیریت کنند، بنابراین اگر تصمیم به خرید بهترین VPS دارید، توصیه می‌کنیم از یک شرکت معتبر خرید کنید.

توجه به این عناصر به شما کمک می‌کند تا یک سرویس میزبانی خوب بر اساس نیاز خود تهیه کنید و در هزینه‌های مربوطه صرفه جویی کنید. یک VPS ایران خوب می‌تواند به‌طور چشمگیری عملکرد سایت شمارا بهبود بخشد. پس ابتدا یک تحقیق همه جانبه انجام دهید.