آبمیوه-گیری-۴-کاره-المیرا-مدل J-159-
5 راهکار بسته بندی پرفروش زعفران صادراتی

یکی از ادویه هایی که طرفدار زیادی داشته و پرمصرف می باشد زعفران است. زعفران ارزش غذایی و دارویی بالایی دارد به همین سبب این گیاه با نام طلای سرخ شناخته می شود. بسته بندی زعفران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا زعفران گیاه حساسی بوده و عوامل محیطی مانند نم، نور، گرما و .. به سرعت به آن آسیب می رسانند بنابراین بسته بندی این گیاه باید به بهترین نحو انجام شود به خصوص برای تهیه پک های زعفران صادراتی باید دقت بیشتری به خرج داد تا در بازارهای خارجی فروش خوبی داشته باشند. راهکارهایی وجود دارد که سبب دیده شدن بسته بندی زعفران و فروش بیشتر آن می شود که در ادامه این راهکارها را بررسی می کنیم.

جنس بسته بندی زعفران

زعفران به دلیل ارزش غذایی و قیمت بالایش معمولا در پک های کوچک بسته بندی شده و عرضه می گردد. جنس این پک ها مقوایی می باشد. مقوا یک ورق نازک است که با گرماژ( ضخامت) مختلف تولید می شود. هر چقدر گرماژ مقوا بیشتر باشد جعبه تولید شده استحکام بهتری پیدا می کند. گرماژ مقواها از 60 تا 500 گرم می باشد که یک گرماژ ایده آل برای جعبه مقوایی زعفران بین 250 تا 350 گرم است. مقواها انواع مختلف دارند که شامل ایندربرد، کرافت، پشت طوسی و گلاسه می شوند. ولی بیشترین نوع مقوایی که برای بسته بندی زعفران صادراتی استفاده می شود مقوای ایندربرد است زیرا این مقوا از نظر بهداشتی مورد تأیید می باشد.

رنگ مقوای ایندربرد سفید بوده که قابلیت چاپ بالایی نیز دارد. پک های زعفران را نمی توان به تنهایی و به صورت تکی جابجا کرد زیرا زمان زیادی باید صرف این کار کرد بنابراین کارتن چهاردرب( کارتن مادر) تولید می کنند که این جعبه های کوچک را درون آن چیده و به راحتی جابجا کنند.

کارتن مادر یا چهار درب در دونوع 3 لایه و 5 لایه تولید می شود که انتخاب هر کدام از این نوع کارتن ها بستگی به وزن محصولی دارد که میخواهند درون آن قرار دهند برای محصولات با وزن بالا کارتن 5 لایه و وزنهای پایین از کارتن 3 لایه استفاده می شود.

پس در قدم اول برای بسته بندی زعفران باید یک مقوای محکم و مناسب انتخاب نمود تا بتواند به خوبی از زعفران درون خود محافظت کرده و در طی مسیر له و پاره نشود.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه بسته بندی زعفران صادراتی    

چاپ بسته بندی زعفران

زعفران در پک های مقوایی در ابعاد کوچک بسته بندی می شود. مقواها قابلیت چاپ بالایی دارند و به راحتی میتوان بر روی آنها چاپ انجام داد. چاپی که بر روی مقواها اعمال می گردد چاپ افست نام دارد که شامل چند رنگ است. چاپ افست به جعبه های مقوایی جلوه زیبا و جذابی می دهد به خصوص مقوای ایندربرد که با انجام چاپ افست بسیار شکیل می شود. بر روی کارتن های بزرگ ( کارتن مادر) که جعبه های کوچک درون آن قرار می گیرند چاپ فلکسو اعمال می گردد. چاپ فلکسو بصورت مستقیم بر روی کارتن ها انجام شده و شامل یک یا دو رنگ می باشد.

پوشش چاپ بسته بندی زعفران

در کنار چاپ خدمات دیگری هم انجام می شود که پوشش چاپ نام دارند، این خدمات شامل سلفون، یووی، ورنی، طلاکوب، نقره کوب و برجسته سازی می شود.

سلفون یک لایه نازک پلاستیکی است که بعد از چاپ بر روی جعبه می کشند تا پک زیباتر شده و دوام بیشتری پیدا کند. سلفون شامل دو نوع مات و براق می باشد که انتخاب هر کدام از آنها بستگی به نظر و سلیقه مشتری دارد.

چاپ یووی و ورنی نوعی چاپ دیجیتالی هستند که جهت براق شدن و زیباتر شدن جعبه ها بر روی آنها اعمال می شود انجام این چاپ ها تا حدودی در ماندگاری پک های زعفران تأثیرگذار می باشد.

طلاکوب و نقره کوب: همان طور که از اسم  این خدمات پس از چاپ مشخص است رنگ آنها بصورت طلایی و نقره ای می باشد و بر قسمت هایی از جعبه که مدنظر مشتری است اعمال می شوند. چاپ طلاکوب و نقره کوب سبب زیباتر شدن بسته بندی های زعفران شده و نظر مشتری را به خود جلب می کنند.

برجسته سازی: گاهی بر روی بسته بندی های زعفران قسمتهایی از طرح یا حروف را برجسته می کنند تا بیشتر یه چشم آمده و برای مشتری جذاب باشند. برجسته سازی بصورت موضعی و در قسمتهای خاص با نظر و سلیقه مشتری بر روی بسته بندی انجام می شود.

گرچه برای انجام این خدمات نسبتاً هزینه بیشتری پرداخت می کنید ولی مطمئناً بسته بندی شما شکیل تر شده و ظاهری زیبا پیدا می کند و سبب جذب مشتری در بازارهای خارجی شده و فروش شما بیشتر می شود و در نتیجه سود خوبی بدست می آورید و برند تان شناخته می شود.

مرتبط بخوانید: استعلام آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات

بکارگیری طرح های سنتی و فرهنگ ایران در بسته بندی

پک های زعفران صادراتی بهتر است نمادی از کشور ایران را بر روی خود داشته باشند تا مردم کشورهای دیگر با دیدن بسته بندی تصویری از فرهنگ ایرانی در ذهنشان تداعی شود. به کار بردن تصویری از یک زن یا مرد با لباس محلی، تصویر یک مکان تاریخی و ایده های مشابه می تواند ترغیب کننده و نشانه ای از فرهنگ غنی ایران باشد زیرا ایران بیشترین کشت زعفران جهان را دارا می باشد که این میزان حدود  9/0 زعفران تولیدی جهان است. قدمت گیاه زعفران به 3500 سال قبل می رسد که از همان سالها ایران مرکز کشت این گیاه بوده است.

پس بکار بردن نماد ایرانی می تواند به مخاطب این حس را القا کند که ایران در کشت این گیاه پیشتاز بوده و بهترین نوع زعفران را تولید و عرضه می کند.

بسته بندی طلق دار زعفران

بسته بندی زعفران بهتر است به گونه ای طراحی شود که قسمتی از زعفران درون پک نمایان شودو استفاده از طلق که به عنوان پنجره عمل کرده می تواند گزینه خوبی برای جلب نظر باشد.

دیدن بخشی از زعفران میتواند حس خوبی به مشتری بدهد و سبب شده که او به خرید زعفران تمایل پیدا کند. برای تهیه بسته بندی زعفران می توانید با شرکتهای کارتن سازی زیادی مشورت کرده و ایده های جدیدی بگیرید از جمله شرکت های کارتن سازی بزرگی که در زمینه تولید بسته بندی زعفران فعالیت دارند میتوان زرین کارتن و کارتن سازی آوین پک را نام برد.

سخن پایانی

تمامی این راهکارهایی که گفته شد اعم از جنس بسته بندی، چاپ و طرح آن، پوشش چاپ و ایجاد خلاقیت بر روی جعبه ها همه و همه می توانند به بهتر شدن بسته بندی شما کمک کنند. بسته بندی زعفران صادراتی بسیار مهم بوده زیرا صادرات این محصول یکی از قطبهای مهم کشور در این زمینه می باشد پس باید به نحوی بسته بندی شود که در طی مسیر آسیب ندیده و خاصیت خود را که هم دارویی و هم غذایی می باشد از دست ندهد.